Moni's

20.4.06

Diverse :: Vaca sferica

Poate ca multi dintre voi au auzit de vaca sferica, sau "the spherical cow" (mi se pare mie sau chiar suna mai haios in engleza?). Cand avem o problema de rezolvat, de cele mai multe ori rezolvam o simplificare a ei. Mai ales noi, inginerii, rezolvam probleme pe un model al lumii reale sau al lumii de unde vine problema. In fizica cred ca e cel mai evident. Dar nu numai. De cate ori putem, emitem ipoteze simplificatoare, taiem cat se poate de mult din partile mai complicate, si asa mai departe. De fapt, cred ca asta se intampla si in viata de zi cu zi. Cand avem o problema pe care nu stim sa o abordam, in general ori abordam o simplificare a ei, ori o impartim in subprobleme.

Cand oamenii de stiinta vor sa faca misto de ei insisi si de tendinta de a simplifica lucrurile, amintesc de vaca sferica. Daca simplifici o vaca, presupui ca n-are picioare, coarne, poate nici cap (sau gat) :), pana la urma, poti sa o transformi intr-o sfera. Pare ridicol, dar daca esti fizician de exemplu, si vrei sa deduci lucrul mecanic pe care il executa o vaca intr-o zi senina de primavara, poate cu putin vant, un delutz pe care vaca paste, etc, poate ca preferi sa te gandesti ca vaca e o sfera atunci cand incepi sa meditezi la fortzele care actioneaza asupra vacii.

Inventia notiunii de vaca sferica s-a intamplat pentru ca cateodata simtim nevoia sa recunoastem ca tendinta noastra de a simplifica lucrurile este exagerata (si de aceea tendinta asta a noastra poarta un nume atat de haios). Eu cred ca inseamna ca in fatza unei probleme care ni se pare prea complexa, in general abordarea noastra e euristica: facem ce ni se pare cel mai de bun simt, fara sa stim daca solutia pe care o alegem e cea mai buna/rapida/potrivita. Si, sapand dupa "spherical cow", am gasit doua articole interesante care ilustreaza intr-un fel notiunea, unul de astronomie si celalalt de bioinformatica.

Dupa cum se poate observa, mintea mea e pusa pe studiu si stiinta zilele astea mai mult decat oricand. Mai am 3 saptamani de scoala... ceea ce inseamna o doza aproape toxica de stiinta/zi. Abia astept perioada de dezintoxicare! :D

4 Comentarii:

At 5:04 a.m., Anonymous Anonim a spus...

Ce dragut! Uite, eu nu am mai auzit de vaca asta sferica. Noi ziceam de punct material, chestii mai putin dragute.. Stii si tu...
Analogiile astea haioase fac orice domeniu placut si usor de studiat.

Cat despre probleme: da, e la fel ca in viata! Sunt total de acord. Si eu am vaci sferice carora le calculez viteza, ca sa zic asa... Le rezolv privindu-le in ansamblu.
Nice, very nice! :)

 
At 9:33 a.m., Anonymous Anonim a spus...

:D
Si mie mi s-a parut genial. Poate si pentru ca de obicei vizualizez cuvintele pe care le aud si ce poate sa fie mai haios decat o vaca in forma de balon? Sincer, imi imaginam un cer plin cu baloane-vaci plutitoare, si lumea stand jos, in poienitza si luand notitze :)

Cred ca fraza clasica era "fie o vaca sferica" (precum in manualele de geometrie : "fie un triunghi isoscel"). Tare.

 
At 11:15 a.m., Blogger Sorin a spus...

Daca extrapolam un pic subiectul, constatam ca, in istoria fizicii, vaca sferica precede adesea vaca din ce in ce mai apropiata de vaca reala. Un exemplu tipic este mecanica newtoniana fata de teoria relativitatii.
Uneori (tot prin extrapolare) vaca sferica poate reprezenta limita de intelegere a unui fenomen, de catre un individ. Sa nu uitam ca Einstein a negat aspectele probabilistice ale mecanicii cuantice.
Sa ma ierti ca am intors tema vacii cu fundul in sus,transformand simplificarea in complicare. Poate e o prostie.

 
At 12:19 p.m., Anonymous Anonim a spus...

Nu, e interesant. De aia am si deschis subiectul, pentru ca mi se pare o dezbatere interesanta. Adica sunt sigura ca exista persoane care nu sunt de acord cu chestia asta sau care vad altfel lucrurile. Si ma bucur intotdeauna cand cineva aduce in discutie un punct de vedere diferit :)

 

Trimiteți un comentariu

<< Home