Moni's

30.5.07

Diverse :: Climate

Treispe grade. O, da! Nu ca mai ar fi foarte cald in New Jersey, dar 13 grade e o temperatura foarte buna la ora actuala. Cred ca vremea e mai extrema pe aici decat in Bucuresti. Nu stiu de cate ori in Buc cand ziua sunt peste 30 de grade, noaptea sunt treispe. Treispe!! Ura. Desi, oficial, paispe, ca treispe se sare. Ca in avion, la numerotatul randurilor. Sau etajele. Sincer in momentul asta, daca ar fi sa aleg intre temperatura de treispe si temperatura de paispe, as alege treispe. Ce coincidentza!

Vizita alor mei m-a facut sa ma gandesc la o gramada de chestii. De exemplu, de ce oamenii sunt mai relaxati in America decat in Romania? Sa fie nivelul de trai? Daca ai suficienti bani sa-ti permiti un acoperis, mancare si medicamente o sa fii mai calm? Si cum de oamenii se respecta mai mult unii pe altii aici? Sa fie tot din cauza nivelului de trai? Oare Romania e mai corupta decat America? Cred ca politica e corupta peste tot, desi n-ar trebui sa-mi dau cu parerea pentru ca nu ma pricep. Romanii sunt mai rasisti. Oare de ce? Sincera sa fiu, nu reusesc sa gasesc nici un motiv bun pentru care oamenii ar fi mai calmi aici. Poate ca exista motive, dar daca nu exista, se poate face ceva ? ...

12 Comentarii:

At 3:53 p.m., Anonymous Anonim a spus...

Pe de o parte este realitatea culturala, in speta modul in care sunt indoctrinati. Educati, daca nu
iti place cuvintul "indoctrinare". De mici li se spune ca America e raiul pe pamint, ca au norocul
sa se fi nascut in cea mai libera si mai democrata tara si ca, chiar daca sunt probleme, acestea
sunt temporare si nu tin atit de sistem cit de cei care il fac sa functioneze la momentul
respectiv.

Evident, este un basm.

Pe de alta parte, este un basm in care ei cred cu ardoare si care le da un motiv de bucurie.

Apoi este traditia sociala impusa de protestantism. Spre deosebire de biserica ortodoxa, cea
protestanta, in mod special calvinii, au participat mult mai mult in viata politica a tarii. Ceea ce
a insemnat ca au fost folositi foarte multa vreme ca instrument de control al maselor. Cum? Simplu:
au impins pina la extrem principiile menite sa propovaduiasca o viata sanatoasa. I-au pus pe oameni
sa munceasca orice clipa in care erau treji (Idle hands are devil's work), pentru a nu le da timp sa
se gindeasca prea mult. Gindirea este un lucru periculos pentru stat, cel putin in ceea ce priveste
gloata.

In al treilea rind este factorul genetic. De ce popoarele anglo-saxone sunt mai disciplinate decit
cele latine?

Sigur, exista si versiunea inversa: cum suntem noi diferiti in privinta asta? Pai simplu: dupa n-spe
ani de comunism, in care nemultumirea fata de viata in general si multe altele in particular, este
aproape imposibil sa nu fi ramas atitudini general negative.

Oarecum in aceeasi linie de idei, insa dintr-un punct de vedere psihologic, oamenilor le este
necesar sa consume in mod util timpul in care sunt treji. Fie ca muncesc, ca se joaca, ca gindesc,
etc., ei trebuie sa umple acest timp cu ceva, alternativa fiind depresia. Probabil din motive
economice, cred ca timpul liber al romanilor este prea putin folosit in scopuri constructive si ca,
de fapt, multi fie nu fac nimic, fie ramin fixati asupra gindurilor negre.


Ok, am lasat la urma ce mai traznita idee: studiind niste carti de psihologie am aflat ca una din
cele mai placute indeletniciri este condusul. Cum majoritatea americanilor merg la serviciu cu
masina, ei au astfel posibilitatea de doua ori pe zi sa isi reincarce inconstient bateriile care le
propulseaza emotiile.

 
At 8:05 a.m., Anonymous Anonim a spus...

Oare raspunsul este: cetateni, nu ganditi ci fiti blanzi? Asta imi aminteste de gluma cu asemanarea dintre inginer si caine: amandoi au privirea blanda si se exprima cu dificultate. Si totusi aici sunt mereu provocata sa gandesc (e adevarat ca nu ma uit la TV deloc..) si imi place foarte mult chestia asta. Imi place sa gandesc si totusi sunt mai calma aici.

In alta ordine de idei, sunt de acord ca biserica in general, de dragul de a controla masele, descuraja oamenii sa gandeasca. MAI ALES biserica ortodoxa, care descurajeaza oamenii sa citeasca Biblia pe cont propriu. Dar nu cred ca e bine sa generalizezi. Miscarea protestanta a aparut exact din nevoia ca oamenii sa citeasca Biblia pe cont propriu, si sa nu mai inghita ceva pe jumatate digerat de preoti, etc. Biserica are multe probleme, dar eu nu as generaliza. Daca ai putea sa detaliezi ideea cu "in special calvinii", ar fi interesant de vazut. Din pacate nu ma pricep atat de bine la istorie..

 
At 2:31 p.m., Anonymous Anonim a spus...

Si totusi aici sunt mereu provocata sa gandesc (e adevarat ca nu ma uit la TV deloc..)

Heh, nu-ti imaginezi cit de atipica e experienta ta. Majoritatea oamenilor pe care ii cunosc se
refugiaza in lumi virtuale (TV, WoW, etc.), pentru a scapa de o realitate ce ii copleseste.

Poate ca in parte e si datorita mediului universitar in care esti integrata, unde multe
comportamente comune in restul lumii sunt ascunse vederii.

In afara serviciului, majoritatea americanilor dorm sau cauta moduri de a reprima stresul realitatii
inconjuratoare. Ia de exemplu mersul la mall. Ai spus intr-un post precedent ca gasesti casele
americane lipsite de nimicuri inutile. Experienta mea e putin diferita. Ai vazut cite haine au in
dulap si pe care nu le poarta mai nicioadata? Cum garajele devin spatii de colectare a obiectelor pe
care nu le mai folosesc si cum aproximativ anual le vind la preturi de nimic? Asta in conditiile in
care media economiilor pe anul trecut a fost sub 1%. Ca sa nu mai spun cit de cronic sunt ingloditi
in datorii tocmai pentru ca singurul mod pe care il stiu cu adevarat pentru a scapa de stres e sa
consume (mincare, lucruri banale, insa nu carti, nu arta).




MAI ALES biserica ortodoxa, care descurajeaza oamenii sa citeasca Biblia pe cont propriu.

Hmm... Nu cred ca asta are legatura cu controlul maselor. Biserica e indreptatita sa decida ceva ce
tine de aspectele religioase. Insa, in doua cuvinte: nu asta a fost experienta mea in
Romania. Dimpotriva. Poate pentru ca eram un pic mai in virsta decit tine pe vremea comunismului
cind biserica era indezirabila. In plus, ai scris ca ai fost in sud: sunt surprins ca nu i-ai vazut
pe aberantii lor, pentru care tot ce scrie in biblie trebuie interpretat literal. Argumente
logice ca s-ar putea sa fi existe mici erori de traducere te incadreaza urgent in categoria de
timpit.

Miscarea protestanta a aparut exact din nevoia ca oamenii sa citeasca Biblia pe cont propriu

Parerea mea este ca a fost o schisma pur politica, similara cu cea din 451. In plus, eu nu am vorbit
de luterani ci de biserica anglicana, care e ceva cu totul diferit. Un exemplu interesant si
edificator sunt vinatorile de vrajitoare din Anglia si America. Partea cea mai interesanta este ca
vasta majoritate a acestor adevarate instigari la razboi civil au avut loc in zonele in care
autoritatea centrala era cea mai slabita, urmata de interventii armate ale acelei puteri centrale,
evident pentru a readuce pacea, interventii care au dus la cotropirea acelor zone.

De ce asemenea acte nu s-au petrecut la ortodocsi?

Interesanta perspectiva religioasa, nu?

si sa nu mai inghita ceva pe jumatate digerat de preoti
Preotul este o persoana care e educata sa inteleaga un set de notiuni. Asa cum tu iti faci studiile
pentru a deveni experta intr-un anume domeniu, tot asa si preotul studiaza religia. Daca te duci la
el, esti libera sa ii urmezi ideiile sau nu.

Cum crezi ca s-ar simti majoritatea doctorilor in electronica sau informatica, daca cineva le-ar
spune sa foloseasca calculatoare ternare? Majoritatea l-ar considera ignorant, desi ideea in sine nu
este chiar timpita.

 
At 5:28 p.m., Anonymous Anonim a spus...

O discutie cat se poate de interesanta, cu multe versiuni pertinente de raspuns "de ce sunt oamenii mai calmi in State?". Personal subscriu la cea cu "nu au timp sa se gandeasca prea mult".

Ca student/doctorant inca ramane timp de multe, dar majoritatea oamenilor cred ca abia au timp sa isi rezolve chestiile de zi cu zi si cand se duc la culcare adorm(daca nu sunt insomniaci ceea ce e destul de frecvent); nu se mai gandesc la chestii care sa ii deprime (e adevarat si ca nu ii roade stomacul cum se intampla cu multi in Romania).

Pe de alta parte, eu personal cred ca nivelul de stres e mai mare aici decat in Romania. Cel putin pentru mine este, in principal din lipsa de timp. Nu stiu prea multi oameni care dupa serviciu se intalnesc cu gasca sa iasa la o "terasa". De fapt nu cred ca oamenii in general prieteni pe care sa ii intalneasca in mod frecvent.

Inclin sa cred ca oamenii au destule probleme si aici, probabil de alta natura decat cei din Romania, dar au si mentalitatea (diferita) de a nu se plange, oricum nu la lumea de pe strada; nu stiu daca ai intrebat pe cineva aici "how are you?" si ti-a zis ca rau...

Ma gandesc ca, probabil si datorita educatiei/indoctrinarii sa zicem :) de la cele mai fragede varste, cand li se insufla patriotism si li se spune ca sunt cei mai grozavi si privilegiati, americanii au o mentalitate de invingatori si daca au o problema se gandesc cum sa o rezolve mai degraba decat cum sa se planga.

Si sentimentul ca faci ceva ca sa rezolvi o problema care te macina, iti da un sentiment de multumire, chiar daca problema e inca acolo... Chestia aia cu speranta...

Romanul (si zic asta chiar daca nu sunt din categoria celor carora li s-a "urcat americanismul la cap" ci din potriva ma consider cat se poate de "patrioata") se lamemteaza, invinuieste pe toata lumea si cand vine vorba sa faca ceva (vezi a merge la vot) bea o tuica si se duce la culcare:). (de aici expresia romaneasca a inneca amarul).

Cred ca e o chestie de atitudine, de cum privesti viata, timpul si problemele. Daca te uiti la evenimente cum ar fi 11 septembrie, Katrina sau mai recent Virginia Tech ai o imagine clara de cum privesc americanii dezastrele si implicit problemele. Nu vorbesc de politicieni cat de oamenii normali. "Am fost loviti, o sa ne ridicam mai puternici!"

Filme motivationale sau cu subtilitati motivationale (nu ma uit la tv da mai merg din cand in cand la cinema), emisiuni motivationale (mai prind cate un rezumat pe net), multe chestii la scara industriala care sa insufle o atitudine pozitiva si chestii de genul, cum zicea "anonim" mai devreme "chiar daca sunt probleme, acestea sunt temporare si nu tin atit de sistem cit de cei care il fac sa functioneze la momentul
respectiv". Si lipsa de timp :)

 
At 4:50 p.m., Anonymous Anonim a spus...

Nu stiu daca exista o regula general valabila, pe care sa o poti aplica la nivel de natiune. Un prim punct la noi ar fi iesirea din comunism. Oamenii erau atunci obisnuiti sa aiba un loc de munca, sa isi faca sau nu treaba, oricum erau platiti, era o altfel de stare in care erau - oarecum protejati, pentru ca totusi aveau unde sa stea si ce sa manance (atat cat erau ele produsele de putin diversificate). Nu vreau sa spun ca acum oamenii nu au ce sa manance(desi probabil ca exista multi care se incadreaza si aici), insa mi se pare ca exista o lupta pentru existenta: in metrou, toata lumea e grabita, se inghesuie sa ajunga la serviciu sa nu intarzie, in tramvai se imping si incep sa tipe (si nu am vazut doar o data) ca trebuie sa ajunga la serviciu...tramvaiele intarzie, autobuzele intarzie, traficul se blocheaza :) deja e un cerc vicios.
Foarte rar mi s-a intamplat sa vad si sa intalnesc oameni multumiti de starea lor. Cred ca din diverse motive: pentru ca nu au deloc, pentru ca au prea putin, pentru ca vor mai mult, pentru ca vor sa mentina ceea ce au, starea interioara a omenilor se transforma intr-o stare de stres permanent. Asta am vazut in Bucuresti. Si nu stiu cum, nu chiar imediat dupa '89, ci mai tarziu acest fenomen a inceput sa apara si in orasele mici (asta sa nu zicem ca in Bucuresti se da vina pe trafic).
Am un coleg care s-a mutat din State(a fost plecat vreo 10 ani) si povestea cum, in metrou(in Bucuresti), a inceput o doamna sa tipe la el pentru ca avea rucsacul in spate. Si, spunea el, asa ceva nu i s-ar fi intamplat niciodata in State, ca aici oamenii nu stiu deloc sa fie politicosi. Ce e cel mai ciudat este ca la inceput (jumatate de an sa zic sau mai mult) era calm, era politicos, era relaxat, cu timpul a inceput sa-si piarda aceste calitati... Si mediul incepe sa afecteze. Daca intr-un mediu sunt cu totii agitati si nemultumiti, totul este ca o boala care se ia.
Oricum, parerea mea este ca romanii nu au timp sau nu isi fac timp sa se relaxeze, sa faca si altceva care sa ii deconecteze de la problemele pe care le au, iar asta genereaza stres si, cum imi vine adesea sa-i spun: rautate fata de cei din jur.

 
At 3:31 p.m., Anonymous Anonim a spus...

Tot la diferente culturale, ai auzit de Geert Hofstede?
Dupa ce te lamuresti ce semnificatie au indicii profesorului olandez, incearca o comparatie Romania-USA. E un link intr-un patrat alb in stanga.
Cum ti se pare?
In alta ordine de idei: ai abandonat blogul?

 
At 3:34 a.m., Anonymous Anonim a spus...

Acest comentariu a fost eliminat de administratorul blogului.

 
At 5:08 a.m., Anonymous urdu a spus...

frumos postul

 
At 2:01 p.m., Blogger nicu a spus...

intersant articol si chiar blog. vreau si eu sa incep un blog despre jocuri de indemanare asa ca poate imi dai niste sfaturi al emailul atasat)

 
At 8:49 p.m., Anonymous Fotograf Vali a spus...

Ti-e usor sa vorbesti de-acolo unde-i bine, zici tu... Si-acolo sunt uscaturi...

 
At 11:18 a.m., Anonymous Masaj erotic Suceava a spus...

N-ai mai scris pe blog de foarte mult timp... pe de alta parte, discutia pe care ai initiat-o e foarte interesanta si cred ca ai mai putea gasi o gramada de subiecte...:)

 
At 8:27 a.m., Anonymous Bogdan a spus...

Orice padure cu uscaciunile ei.....

 

Trimiteți un comentariu

<< Home